SFO Åkanden

SFO Åkanden ligger i Gl. Hus og er en hyggelig SFO med mange små rum og kroge, hvor børnene kan lege mange forskellige lege. SFO´en har egen legeplads, som også benyttes i skoletiden. I hele sommerhalvåret prioriterer vi at være meget ude. Vi har en hyggelig bålplads/hytte, legehuse, klatrestativer og masser af træer, man kan kravle i. I SFO tiden kan vi også brede os over skolens fantastiske legeområder med boldbaner, svævebane og alt muligt andet.

Vi bruger vores to gymnastiksale så meget som muligt, hvor vi laver mange forskellige pædagogiske bevægelsesaktiviteter. Aktiviteter i salen trækker altid mange børn til.

På vores 1. sal i Åkanden har vi indrettet et krealokale, der dagligt holder åbent. Vi har indrettet et helt rum til lego og derud over har vi et par legerum med forskelligt legetøj. På stueetagen har vi blandt andet et træ-/grovværksted, der trækker mange børn til.

Vores træværksted bruges ikke så meget i sommerhalvåret, men når det bliver koldt og regnfuldt kommer der godt gang i værkstedet, hvor man har rig mulighed for at komme ind og lave alle mulige ting og sager samt få sig en rigtig god snak med venner og pædagoger.

Børnene må bevæge sig frit omkring i SFO´en. Vi har meget få skal-aktiviteter. Vi vægter højt, at børnene har mulighed for at vælge venner og aktiviteter ud fra interesser og lyst. Dog er en del af vores aktiviteter organiseret således, at de kun er for specifikke årgange på specifikke dage som fx Puderummet for 2. årgang om onsdagen. Vi fordeler det sådan, at alle børn har adgang til det hele i løbet af en uge. Det fungerer ret godt og gør, at der er nogenlunde ro omkring de enkelte aktiviteter.

Hver dag serveres der et stykke hjemmebagt brød. Det serveres omkring kl. 14, når børnene har fået lidt frisk luft og leget lidt. Hver dag går vi ud efter skole i ca. 15 min.

Børnene får fri hver dag kl. 13.30, hvor de små bliver hentet af deres klassepædagog og fulgt i SFO. Børnene tjekker sig ind på Tabulex og ud igen, når de bliver hentet, går hjem eller bliver sendt til eftermiddagsaktiviteter. Der er altid en voksen, som har sende-hjem tjansen og som også tager sig af telefonbeskeder m.m. Vi modtager helst beskeder via Tabulex.

Morgenåbning:

SFO´en åbner hver dag kl. 7. Vi har fast to voksne på i morgenåbningen, hvoraf en fast voksen morgenåbner hver dag. Det er dejlig trygt for børnene at blive mødt af kendte voksne. Vi serverer ikke morgenmad, så alle børn har spist hjemmefra, når de møder ind og frem til kl. 7.50, hvor børnene sendes i skole. Man må gerne selv have morgenmad med og spise i SFO´en.

I morgen SFO går tiden med at spille, tegne, gå i puderummet og hygge sig. Morgenåbningen er for alle børn fra 0. kl. – 3. kl.

Pædagogerne i SFO´en:

Pædagogerne dækker alle årgange fra 0. - 3. klasse., og de er med i mange forskellige fag i skolen - primært de praksis/musiske. Flere af pædagogerne har endvidere støtteopgaver i skolen.

SFO-pædagogen er typisk den person, man som forælder går til om eftermiddagen, hvis man har et eller andet, man gerne lige vil vende. Pædagogerne er også dem, der underviser børnene i BMI i løbet af ugen.