Velkommen

Velkommen til Lynge Skole.

Lynge Skole er en 2-3 sporet skole med lige omkring 600 elever og ca. 60 medarbejdere. Vi er byens skole, hvor stort set alle børn i Lynge har deres daglige skolegang. Derfor har Lynge Skole en central og vigtig rolle i lokalsamfundet.

Hvis Lynge Skole skal opsummeres med få sætninger, så er det:

Vi er en skole med dejlige, udadvendte og glade børn. Forældrene er ressourcestærke, positive og bakker op om skolen. Lærerne og SFO medarbejderne er kompetente, positive og har børnenes læring og trivsel som hovedfokus. Ledelsen og administrationen har styr på skolen, sætter en tydelig retning og er synlige på skolen. Samlet set er Lynge Skole en skole med menneskeligt og fagligt overskud, hvor børnene trives og hvor de lærer noget.

Lynge Skole er optaget af, at børnene skal blive dygtigere fagligt og trives som mennesker. Børnene skal udvikles til gode, ordentlige og robuste børn, der har forståelse for, at fællesskabet er vigtigt, at der er noget der er større end dem selv, og at evnen til at være sammen med andre mennesker og indgå i sociale relationer er afgørende for at udvikle sig som et sundt menneske. Vi er desuden optaget af, at børnene skal have mulighed for at bevæge sig dagligt, bruge kroppen og være fysisk aktive. Bevægelse, motion og idræt spiller en stor rolle på Lynge Skole. ”Lynge Skole er en skole i bevægelse”.

Vi har fokus på kommunens Børne- og Læringssyn, hvor fællesskabet spiller en stor rolle, og hvor ressourcesynet på børn og en anerkendende tilgang til børnene fylder i vores pædagogik. Løber vi ikke ind i problemer og udfordringer? – Jo selvfølgelig gør vi det. Trives alle børn altid? – Nej, det gør de desværre ikke og der vil altid i børnenes og familiernes liv være problemer og noget man ikke selv kan klare.

Derfor er dialogen mellem skole og hjem afgørende for om børnenes skolegang bliver god. Vi ønsker at have en konstruktiv dialog med forældrene, hvor vi har den professionelle og faglige rolle, og hvor forældrene påtager sig deres forældreansvar. Vi ved godt, at forældrene overdrager os ansvaret for deres kæreste eje – deres børn. Vi har forskellige roller, og når vi forstår hinandens roller, og når vi taler til hinanden på en ordentlig og respektfuld måde, så vil barnet profitere af det.

Lynge Skole er en dejlig skole, med fantastiske faciliteter, masser af grønne udearealer, masser af bevægelse, skønne udadvendte børn, et stærkt lokalt sammenhold, positive forældre, gode medarbejdere og en kompetent ledelse.

Velkommen til Lynge Skole

Skoleleder Thomas Kirkegaard